Nos événements

Sint-Martinus

Sunday 3 June, 00:00 00:00
Sint-Martinus - 8792 (Desselgem)
Image
Sint-Martinus

Zondag 3 juni 2012

9.15 - 10.15 Mis
Doorlopend vanaf 10.15 : Filmfragmenten
in sacristie of hoogaltaar, en rondleidingen met als onderwerp: het kerkgebouw, patroonheiligen, weldoeners, orgels, kerkmeubilair en schilderijen.
11.00 Aperitiefconcert door onze zangkoren.
11.45 Drankje voor de aanwezigen
14.00 Start 1ste wandeling richting het Munckenhof en de Mote
14.00 Plaatselijke kunstschildersgroep installeert zich aan de noordzijde van de kerk.
14.00 Rondleidingen met als onderwerp: het kerkgebouw, patroonheiligen, weldoeners, orgels,
kerkmeubilair en schilderijen.
15.00 - 15.30 Orgelconcert
15.30 Start 2de wandeling richting het Munckenhof en de Mote
16.30 - 17.00 Ballet
17.00 Start 3de wandeling richting het Munckenhof en de Mote
18.00 Muzikaal optreden door Janus en Lennert Coorevits, Simon Anckaert en Stephen Biebuyck.

Gratis.
Info : 056 71 81 69
In samenwerking met de stad Waregem.

“2012 KERK RUN”

14.00 De klokken luiden en start van de jogging/groepsloop van de kerk in Desselgem naar de kerk in Oeselgem en terug (heen: 10 kmlangs de Leie) : “2012 KERK RUN” tussen twee gemeentes die vaak spraakverwarrend omgewisseld worden, maar die naast de Leie, ook een Sint-Martinuskerk en een orgel gemeenschappelijk hebben.
15.00 Verfrissende en verkwikkende rondleiding in de Sint-Martinuskerk van Oeselgem
15.30 Jogging van Oeselgem naar Desselgem (terug: 10 km langs landelijke wegen)
16.30 Rondleiding in de Sint-Martinuskerk van Desselgem

Wie wil, kan 20 km lopen. Een enkele rit lopen kan ook !

Liebaardstraat, 8792 Waregem (Desselgem)
03 June 2012 - 00:00 to 00:00

Learn more about the building

Sint-Martinus

Event Host Building

Sint-Martinus

The Church of Saint Martin rises in Desselgem, near Waregem, on a site where a modest wattle-and-daub chapel is said to have stood as early as 964. The right of patronage then belonged to Saint Peter's Abbey in Ghent.

The building's story is one of construction and recovery. In 1164 a Romanesque hall church of Tournai stone was raised; in the fourteenth or fifteenth century a Gothic choir was added, and by 1463 a cruciform church with a crossing tower is recorded. In 1559–1560 it was destroyed by the Ghent Calvinists, its restoration begun in 1599. In 1736–1737 a new west tower was built in front, and in 1841 the church was largely demolished and rebuilt in the neoclassical style, keeping that eighteenth-century tower. Both world wars caused damage, each time followed by repair.

The interior's jewel is the Van Belle organ of 1680, brought from the Augustinian abbey of Zonnebeke. Rebuilt in 1873 by Pieter Loncke, it has, since 1980, recovered its original seventeenth-century sound.

Building profile

Church
Catholic Church