Nos événements

Saint Gertrude

Sunday 3 June, 00:00 00:00
Saint Gertrude - 3000
Image
Saint Gertrude

Sunday June 3, 2012

10 am – 6 pm Open church

WANDELPARCOURS EN FIETSTOCHT
Een wandelparcours in de binnenstad leidt je langs acht van de mooiste kerken van Leuven: de Sint-Gertrudiskerk, de Sint-Pieterskerk, de Sint-Kwintenskerk, de Sint-Jan-de-Doperkerk in het Groot Begijnhof, de Sint-Antoniuskapel, de Sint-Jozefkerk, de Sint-Michielskerk en de barokke kapel van Onze-Lieve-Vrouw-ter-Koorts in de Vlamingenstraat.
Met de fiets kan je de vier Leuvense abdijkerken bezoeken: de Abdij van Park in Heverlee, de Abdij van Vlierbeek en de Abdijen van Keizersberg en Sint-Geertrui in het centrum van Leuven.

Elke kerk is open van 10u tot 18u en wordt in functie van zijn eigenheid en karakter ingericht en uitgelicht, zodat ze optimaal tot haar recht komt. Elke locatie heeft ook een eigen, doorlopend programma op maat, waarbij rondleidingen, tentoonstellingen, concerten en voorstellingen afwisselen met het project INDIVIduo.

INDIVIduo
Tijdens de Dag van de Open Kerken gaat het artistiek project 'INDIVIduo' van Sacred Places in première. Een zangeres vult muzikaal de sacrale ruimte. Zij gaat met haar muziek in dialoog met de omgeving, ze zoekt haar plaats, evenwicht, rust en stilte.
Maar de zangeres is niet alleen. Ze wordt bekeken, beluisterd en in het licht gehouden. Een tweede individu, zoekt toenadering, geeft reflectie en zoekt op zijn beurt een plaats. Tot beeld en reflectie samensmelten: INDIVIduo.

Een project van Dienst Toerisme Leuven, i.s.m. Open Kerken en Sacred Places vzw.
Het volledige programma vind je op www.sacredplaces.be

Halfmaartstraat, 3000 Leuven
03 June 2012 - 00:00 to 00:00

Learn more about the building

Saint Gertrude

Event Host Building

Saint Gertrude

The church was originally built between the 13th and 15th centuries but was almost entirely rebuilt after its destruction in 1944 when only the front part survived.

The late Gothic tower (1454) by Jan van Ruysbroeck, the architect of the Town hall of Brussels, is one of the seven wonders of Louvain . It is known as “the tower without nails” as its stones are placed without using a single fastening.

The three carillons of Louvain can be heard from this tower.

The magnificent wooden stalls (1540-1544) in the choir of the church by Mathieu de Waeyer were crushed in the ruins but a detailed work of sorting and restoration led to their reconstruction.

The church belongs to the abbey of the Augustines and on its south side the ancient abbey buildings are in fact a complex of homes. On the north side, on the left, there is a street lined with gabled houses of the old Little Beguinage.

KIKIRPA : Photo-library online

Building profile

Romanesque
Catholic Church

Practical information

Carillon
Carillon
Disabled access
Disabled access

Hours

Open

Monday Closed
Tuesday13:30–16:30
Wednesday13:30–16:30
Thursday13:30–16:30
Friday13:30–16:30
Saturday13:30–16:30
Sunday13:30–16:30