Nos événements
Keizersberg
Zondag 3 juni 2012
10.00 – 18.00 Open kerk : vrij bezoek
WANDELPARCOURS EN FIETSTOCHT
Een wandelparcours in de binnenstad leidt je langs acht van de mooiste kerken van Leuven: de Sint-Gertrudiskerk, de Sint-Pieterskerk, de Sint-Kwintenskerk, de Sint-Jan-de-Doperkerk in het Groot Begijnhof, de Sint-Antoniuskapel, de Sint-Jozefkerk, de Sint-Michielskerk en de barokke kapel van Onze-Lieve-Vrouw-ter-Koorts in de Vlamingenstraat.
Met de fiets kan je de vier Leuvense abdijkerken bezoeken: de Abdij van Park in Heverlee, de Abdij van Vlierbeek en de Abdijen van Keizersberg en Sint-Geertrui in het centrum van Leuven.
Elke kerk is open van 10u tot 18u en wordt in functie van zijn eigenheid en karakter ingericht en uitgelicht, zodat ze optimaal tot haar recht komt. Elke locatie heeft ook een eigen, doorlopend programma op maat, waarbij rondleidingen, tentoonstellingen, concerten en voorstellingen afwisselen met het project INDIVIduo.
INDIVIduo
Tijdens de Dag van de Open Kerken gaat het artistiek project 'INDIVIduo' van Sacred Places in première. Een zangeres vult muzikaal de sacrale ruimte. Zij gaat met haar muziek in dialoog met de omgeving, ze zoekt haar plaats, evenwicht, rust en stilte.
Maar de zangeres is niet alleen. Ze wordt bekeken, beluisterd en in het licht gehouden. Een tweede individu, zoekt toenadering, geeft reflectie en zoekt op zijn beurt een plaats. Tot beeld en reflectie samensmelten: INDIVIduo.
Een project van Dienst Toerisme Leuven, i.s.m. Open Kerken en Sacred Places vzw.
Het volledige programma vind je op www.sacredplaces.be
Event Host Building
Keizersberg
Rising high above Leuven, the Abbey of Keizersberg (Mont-César) is a Benedictine monastery that has watched over the city for more than a century as a place of prayer and reflection. The hill takes its name from the castle that Emperor Arnulf of Carinthia had built there in the late ninth century, around which Leuven — the first capital of the Duchy of Brabant — grew.
That old castle was demolished in 1782 by order of Emperor Joseph II. When Abbot Hildebrand de Hemptinne of Maredsous sought to found a daughter monastery in Leuven in the 1880s, prior Robert de Kerchove chose this historic height. The foundation stone was laid in 1897, and on 13 April 1899 the monks took possession of the house. The buildings and the church were completed in the first decade of the twentieth century, with a large statue of the Virgin set in the garden.
It was from here that, in 1925, the liturgical and ecumenical movement led by Lambert Beauduin arose, one that would help inspire the Second Vatican Council. The abbey holds a rich library of hundreds of thousands of volumes and is a protected heritage site.
