Sint-Christoffel

Rue de l'Eglise, 4280 Hannut

Profiel opbouwen

Kerk
Neogotisch
Katholieke Kerk

Praktische informatie

Bedevaartsoord
Bedevaartsoord
Toiletten
Toiletten
Deels romaanse kerk met een beschermd koor en een imposant beeld van sint Christophe.

Over dit gebouw

Deze mooie, stenen kerk bevindt zich in het midden van de stad en valt op omwille van haar massieve toren die succesvol heropgebouwd werd in 1661 en 1733.

Het interieur werd aan het einde van de 19de eeuw gerestaureerd door de Gentse architect Van Assche en bevat enkele opvallende stukken. Het enorme, polychrome beeld van Christoffel – de patroonheilige van deze kerk – springt onmiddellijk in het oog. Het is maar liefst 3m40 hoog en werd uit één stuk hout gesneden. Het van oorsprong gotische koor is wettelijk...

Deze mooie, stenen kerk bevindt zich in het midden van de stad en valt op omwille van haar massieve toren die succesvol heropgebouwd werd in 1661 en 1733.

Het interieur werd aan het einde van de 19de eeuw gerestaureerd door de Gentse architect Van Assche en bevat enkele opvallende stukken. Het enorme, polychrome beeld van Christoffel – de patroonheilige van deze kerk – springt onmiddellijk in het oog. Het is maar liefst 3m40 hoog en werd uit één stuk hout gesneden. Het van oorsprong gotische koor is wettelijk beschermd. Bekijk verder ook zeker de doopvont en de preekstoel (1688).
Verder bezit de kerk een buitengewone, hedendaagse compositie van de hand van kunstenaar Costa Lefkochir: in de plaats van de traditionele kruisweg, vaak geïnspireerd op pijn en verdriet, zien we hier een originele ‘levensweg’ waarbij enkele belangrijke momenten uit het leven van Jezus zijn afgebeeld.

KIKIRPA : Fototheek online

Lees meerLees minder

Opmerkelijke elementen

La tour de plan carré classée par A.R. du 1 août 1933

A plan of the church from 1715 shows that the tower was completely rebuilt in 1733. It consists...

A plan of the church from 1715 shows that the tower was completely rebuilt in 1733. It consists of three levels: the ground and first floor are a mixture of Gobertange stone, sandstone and limestone. These two floors are limited by angle harps in shelly limestone. The top floor is in brick. An octagonal spire tops everything. The clock with three gilded faces dates from 1928.

Lees meer Lees minder

Chaire de vérité

.Jacques Malcorps donated the Baroque pulpit in oak in 1688. The baluster foot supports brackets...

.Jacques Malcorps donated the Baroque pulpit in oak in 1688. The baluster foot supports brackets in the shape of chubby cherubim. On the sculpted panels enclosing the hexagonal pulpit are medallions depicting the four evangelists identified by their symbols. The sounding board is supported by St Peter and St Paul sculpted in the round. It was renewed in the mid 18th century in regency style.

Lees meer Lees minder

Statue de saint Christophe

This statue is one of the major works of our region’s religious heritage. Its style reflects...

This statue is one of the major works of our region’s religious heritage. Its style reflects the mannerism of the Gothic sculpture of the Meuse in the years 1330-1340.
The elongated and emaciated face with its stern expression together with to the enormous height of the statue (3m96) gives the work a particularly impressionist character.


Lees meer Lees minder

Choeur de l'église

The choir, probably 16th or early 17th century, enclosed by an apse with three folds, is composed...

The choir, probably 16th or early 17th century, enclosed by an apse with three folds, is composed of Gobertange stone, quartzite sandstone and flint masonry. The tracery of the bays dates from the restoration by Auguste Van Assche from 1878 to 1880.

Lees meer Lees minder

Chemin de vie (1996)

he path of life dates from 1996 and is the work of the artist Costa Lefkochir. It replaced the...

he path of life dates from 1996 and is the work of the artist Costa Lefkochir. It replaced the Neo-classic Way of the Cross of 1869, which is preserved in the presbytery. These twelve moments in the life of Jesus were installed and presented on October 18, 1996.

Lees meer Lees minder

Fonts baptismaux

Bishop Jean Havet of Namur donated this limestone font in Gothic/Renaissance style in 1677.

Etiketten

Uur

Gesloten

maandag10:30–12:30
dinsdag10:30–12:30
woensdag10:30–12:30
donderdag10:30–12:30
vrijdag13:00–16:30
zaterdag Gesloten
zondag09:30–12:00
Feestdagen Gesloten

Nabijgelegen gebouwen

Notre-Dame de l'Assomption
Saint-Pierre
Saint-Martin
Saints-Pierre-et-Paul
Saint-Blaise
Saint-Lambert

Reacties (0)

Nog geen commentaar toegevoegd