About this building
Tongeren's church history dates back to Roman times. In the mid-fourth century, a Roman Basilica in Atuatuca Tungrorum was used as a house of worship. The current service altar still stands above the altar of the then bishop Saint Servatius. Remains of a Merovingian, Carolingian, Ottoman and Romanesque church have been found at the same location.
After the Romanesque church was destroyed, a new Gothic church was built in 1240, a three-aisled cruciform basilica with an extended choir for the many canons and clergy. The Romanesque cloister of the chapter (12th century) was...
Tongeren's church history dates back to Roman times. In the mid-fourth century, a Roman Basilica in Atuatuca Tungrorum was used as a house of worship. The current service altar still stands above the altar of the then bishop Saint Servatius. Remains of a Merovingian, Carolingian, Ottoman and Romanesque church have been found at the same location.
After the Romanesque church was destroyed, a new Gothic church was built in 1240, a three-aisled cruciform basilica with an extended choir for the many canons and clergy. The Romanesque cloister of the chapter (12th century) was preserved.
On 20 February 1931, Pope Pius XI elevated the church to Basilica, with Our Lady, Cause of Our Joy, as its patron saint. The miraculous statue (1479) was crowned in 1890 at the Pope's request. Since then, the seven-yearly Coronation Festival has been the largest procession in our country with more than 3,000 participants.
The main altar bears an Antwerp retable with 160 figures recounting the life of Our Lady (c. 1500). The historic stained-glass windows around the altar date from 1548. Oak choir stalls, six confessionals and the pulpit date from the 17th-18th century. The imposing choir lectern in the shape of an eagle and the Easter candelabra, both by John Joses of Dinant, are in brass (1372). Among the numerous statues in polychromed wood, you can see, among others, Christ on the Cross, (Ottoons 10th century), a Pieta (cia. 1380), a Christ on the Cold Stone (1530). The mural on the fourth northern column depicts St Peter (early 15th century), this one in the last southern side chapel St Egidius (c. 1525). The former brass choir screen is now under the rood screen. The monumental Le Picard organ (1750) and the choir organ (with 16th-17th century core) bear witness to the rich musical life of the Basilica.
The Basilica site is among the most important ecclesiastical sites in our country. Besides the Basilica itself, it houses the Teseum as tourist access to the richest treasury in situ, the imposing Romanesque cloister, an underground archaeological site (2500m²) with remains of prestigious Roman villas and of 1700 years of church construction and the belfry church tower recognised as a UNESCO World Heritage Site.
Both the Basilica and the Teseum each enjoy two green Michelin stars. Worth a diversion.
Remarkable elements
Beeld Causa Nostrae Laetitiae
Tongeren wordt genoemd “In Ecclesia Tungrensi prima cis Alpes B.M.V. consecrata Miraculis clara...
Tongeren wordt genoemd “In Ecclesia Tungrensi prima cis Alpes B.M.V. consecrata Miraculis clara invocatur”, het oudste oord boven de Alpen aan Maria toegewijd. Het Aartsbroederschap van Onze Lieve Vrouw, opgericht begin 14de eeuw, gaf op 22 juni 1479 opdracht een nieuw beeld van Onze Lieve Vrouw te snijden. Het notenhouten beeld, 1,60 meter groot, is van een onbekende meester. Er worden diverse wonderen aan toegeschreven. Om de 7 jaren wordt het beeld “Causa Nostrae Laetitiae” (Oorzaak onzer Blijdschap) tijdens de Kroningsfeesten rond de stad gedragen.
Kruisbeeld Jezus Christus
Dit crucifix in het toegangsportaal aan de zuidzijde (Teseum-Museumplein) dateert van circa 975....
Dit crucifix in het toegangsportaal aan de zuidzijde (Teseum-Museumplein) dateert van circa 975. Een goed bewaard Ottoons kunstwerk van deze aard is een grote zeldzaamheid in Europa. Het toont ons de zachte, verstilde, dode Christus. De vormen zijn gestileerd, maar door deze schematische kunst heen manifesteert zich een monumentale uitdrukkingskracht. Een sfeer van heerlijkheid en vrede straalt uit de Christusfiguur. Het langwerpige gelaat heeft een wonderbaarlijke expressiviteit.
In de aanpalende schatkamer, het Teseum, bevindt zich een Christushoofd uit dezelfde periode hier levend, majestueus, mystiek uitgebeeld. Samen tonen zij de dubbele natuur: God en mens.
Dinanderie, Arend-lezenaar en paaskandelaar
Aan weerszijde van het dienstaltaar bevinden zich naast de kentekens van de basiliek, rechts...
Aan weerszijde van het dienstaltaar bevinden zich naast de kentekens van de basiliek, rechts naast het conopeum een lezenaar gedragen door een arend en links naast het tintinnabulum een paaskandelaar van bijna 3 meter hoogte. Zij dateren van 1372 en zijn gesigneerd Jean Josès. De Maasvallei was al in de Romeinse periode gekend voor fabricage van geel messing, een koper-zink legering. Sinds de 12de eeuw genoten de messingsproducten rond het centrum Dinant van een monopoliliepositie en vinden wij kunstwerken terug in heel Europa. De beide kandelaars naast de lezenaar dateren van eind zestiende eeuw.
Historische glasramen - Mariaretabel
De centrale glasramen achter het hoofdaltaar met Mariaretabel (Antwerpen, ca 1500) dateren van...
De centrale glasramen achter het hoofdaltaar met Mariaretabel (Antwerpen, ca 1500) dateren van midden zestiende eeuw. Het monumentale glasraam is opgevat als een drieluik. Centraal is een calvarie afgebeeld. Christus aan het kruis geslagen met naast hem zijn moeder Maria en de apostel Joannes. De beide zijramen links bevatten afbeeldingen van Maria, eerst samen met Sint Maternus en Sint Servatius, de eerste en laatste bisschop van Tongeren en uiterst links met enkele heiligen. Aan de rechterzijde bevinden zich eerst de 4 kerkvaders en uiterst rechts een afbeelding Van Anna ten Drieën met enkele heiligen.
Bisschoppenaltaar
Het bisschoppenaltaar is een product van de neogotische verbouwingen eind 19de eeuw. Het bevat 10...
Het bisschoppenaltaar is een product van de neogotische verbouwingen eind 19de eeuw. Het bevat 10 beelden van de 10 Tongerse bisschoppen tussen 275 en 384. In de archeologische crypte onder de basiliek zijn resten teruggevonden van de bisschopskerk van Sint Servatius (342-384). Het grotere beeld in het midden beneden is Sint Maternus. Hij heeft het bisdom Tongeren omstreeks 275 gesticht. Hij was ook bisschop van Trier en later van Keulen, vandaar de 3 kerken die hij draagt. Sint Servatius, in het midden boven, heeft de sleutel in zijn handen die hij van Sint Pieter zou gekregen hebben.
Le Picardorgel
Het monumentale Le Picardorgel achteraan in de basiliek dateert van 1750. In de basiliek leefde...
Het monumentale Le Picardorgel achteraan in de basiliek dateert van 1750. In de basiliek leefde een sterke muziekcultuur. Na studie van muziekhandschriften uit onze kerk kon de ontstaansgeschiedenis van de Vlaamse polyfonie met 50 jaar vervroegd worden. Die wordt getoond in de schatkamer. Het orgel wordt bespeeld door vele organisten van over de hele wereld. In 2014 werd een nieuw orgel toegevoegd in de dwarsbeuk. Dat bevat een kern uit de 16de eeuw en een register met datum 17 Augst 1661.
In de lente en zomermaanden is er elke zaterdag om 4 uur een “orgel4U-moment” waarop diverse organisten een vrij toegankelijk orgelrecital brengen.
+32 12 80 00 70
Labels
Hours
Open



























Comments (0)